İmzasının içindeki yatay el hareketini ya da bitim el hareketlerini sağ yukarı çekenlerin başarı için yeterli hırsa ve azme sahip olduğu,
İmzasının içindeki yatay el hareketini ya da bitim el hareketlerini sağ aşağı çizenlerin hayattan zevk almadıkları, savaşma ve mücadele ruhlarının bittiğini, savunma gardlarının düştüğü,
İmzalarını basit kaligrafik, taklidi kolay ve paraf niteliğinde atanların hayatı önemsemedikleri, “işler yürüsün de nasıl yürürse yürüsün, bana laf gelmesin yeter” tutumu içinde oldukları,
İmzasını harf karakterleri yaparak bunların üzerinden fazla çizimler ve şekiller yapanların hiç kimseye itimadı olmayan şüpheci kişiler olduğu, savunulur.
iMZALARIN DİLİ - 2
İmzasında geri dönüş el hareketleri yapanların kontrolcü ve geçmişi sorgulama yapısına sahip olduğu,
İmzasında el kaldırma hareketi yapanların birden fazla işe el atma becerisine sahip oldukları değerlendirilir.
Doğadaki bazı görsellikleri şekillendirerek imzasına yansıtan kişilerin özgürlük düşkünü oldukları, hayal dünyalarının çok geniş olduğu ve sanatsal yönlerinin çok gelişmiş olduğu,
İmzasına büyük harf karakteri ile başlayan şahısların, dış görünüşe önem verdikleri,
Yazılarda da buna benzer bir değerlendirme yapılmaktadır. Bu türden yazı, imza ve çizimlerle grafolojide belli yorumlar yürütülebilirken aynı şahıs, bir süre sonra başka bir psikoloji ile değişik şekiller yapacak, imzasında ya da yazısında farklı şeyler denemeye başlayacaktır. Yukarıda izah edilen hususlar tamamen grafoloji uzmanlarının alanına girer.
Adli Grafoloji: grafolojiden farklı olarak insanın kaligrafisine ve karakterine oturmuş ve değişmeyen kalem el hareketlerinin üzerinde durarak kime ait olduğunu bulmaya çalışır. Yani kişinin 18-20’ li yaşlarında kişiliği oturduktan sonra kendisine has yazı ve imza karakteri oluşur. Çoğu zaman istese de bu el hareketlerini değiştiremez. Çünkü beyinden çağrılan harf ve işleklik derecesi talimatı kol ve el yardımıyla satıh üzerine düşürülür.
Adli Grafolojinin ana konusu kişinin psikolojik durumunun ne olduğu değil, yazı veya imzanın kime ait olduğudur. Bu sebeple; yazılardaki büyük ve küçük harf karakterlerinin tersimi aynımı?, bağlantılı el yazısı yazma itiyadi özelliği varmı?, yuvarlak harf ve rakam karakterlerinin başlangıç istikameti neresidir?, noktalama ve sedil işaretlerinin çekilişi nasıldır?, vb.
İmzanın başlangıcında kalemi nereye koyarak baskıyı başlatır?, nerede elini kaldırır?, noktalama veya sedil işaretinin başlangıcı hangi istikametten yapar ve konumu nerededir?, harf karakterleri içeriyormu?, bağlantıları mevcutmu?, yükseklik derecesi nedir?, işleklik oranı nedir?, yayılma aralığı nedir?, vb. sorulara cevap arayarak zanlıya ulaşmaya çalışır.
TAKLİT EDİLEN İMZA ÖRNEKLERİ
Solda orijinal bir imza, sağda ise; taklit edilmek suretiyle atılmış imzanın arasındaki
farklılıkları gösterilmiştir.
Dikkatlice incelendiğinde taklit edilen imzalarda taklit eden şahsın kalem uyguladığı basınç, dönüş hareketleri, başlangıç ve bitim hareketleri, noktalama ve sedil işaretlerinin yapılışı orijinal imzadan farklılıklar göstermektedir.
LUMINESCENT SPECTRAL MAGNIFIER Cihazı İle Elde Ettiğim Görüntüler
Orijinalinde “binyüz” yazısının önüne “On” yazısı ilave edilmek suretiyle “Onbinyüz” değerine yükseltilmiş yazı örneği. Dikkat edileceği gibi soldaki resimde "On" yazısının mürekkebi ile yine aynı resimde yer alan "binyüz" yazılarının mürekkepleri çıplak gözle ayırt edilemeyecek kadar benzerdir.
LUMINESCENT SPECTRAL MAGNIFIER Cihazı ile Elde Edilen Görüntüler
Değişik renkte mürekkepli kalemler ile oluşturulmuş çizgi demetlerinin (üstte) LUMINESCENT SPECTRAL MAGNIFIER cihazı ile kullandığım Ultraviole (sağda) ve Infrared (solda) ışık kaynakları altında tespit edilen farklılıklarının tespiti gösterilmiştir. Buradan anlayacağımız kalem mürekkepleri ışık kaynaklarına farklı tepkimeler verirler.
SÜRSAJ TEKNİĞİ İLE DEĞİŞTİRİLEN BELGEYE ÖRNEK
Orijinalinde “540” rakamının yüzler hanesinde bulunan “5” rakamını sürşarj tekniği kullanılmak suretiyle, söz konusu rakamın “8” rakamına dönüştürülerek değerin “840” miktarına yükseltilmiş rakam örneği. Burada tahrifat yapıldığı açıkça görülmektedir. ancak asıl değerin ne olduğu hususunu anlayabilmek için doküman imceleme cihazına ihtiyaç duyulur.
SÜRSAJ TEKNİĞİ İLE DEĞİŞTİRİLEN BELGEYE ÖRNEK 2
Orijinalinde “03/03” tarihinde bulunan “3” rakamını sürşarj tekniği kullanılmak suretiyle söz konusu rakamın “8” rakamına dönüştürülerek tarihin “08/08” tarihine dönüştürülmüş rakam örneği gösterilmiştir.
Orijinalinde “2005” tarihinde bulunan “5” rakamını sürşarj tekniği kullanılmak suretiyle söz konusu rakamın “9” rakamına dönüştürülerek tarihin “2009” tarihine dönüştürülmüş rakam örneği.
SAYI DEĞİŞTİRMEYE ÖRNEK
Orijinalinde “28” olan rakamın önüne “1” rakamı ilave edilmek suretiyle söz konusu rakamın “128” değerine dönüştürülmüş olduğunun örneği gösterilmiştir.
BASKI İZİ VE FULAJ İZİ GÖRÜNTÜSÜ TESPİTİ
Kağıt zemin üzerindeki Kalem İzi Baskı (kaleme uygulanan basınç) kalitesinin (derinliği ve genişliğinin) görüntüsü.
FARKLI MÜREKKEP KULLANIMINA ÖRNEK
Orijinalinde “8/3” tarihinde bulunan “3” rakamının üzerine farklı mürekkepli kalem ile “1” rakamı yazılmak suretiyle tarihin “8/1” tarihine dönüştürülmüş rakam örneği gösterilmiştir.
Mustafa KARİPTAŞ